top of page

Leden je ve znamení Buvola a mezidobí země


Lednu bude vládnout Buvol. Pro toto silné zvíře je absolutně zásadní rozhodovat se samostatně. V lednu nezasahujte do svého prostoru, jděte vpřed a neotáčejte. Obnovte maximum energetických zásob ledvin.


Okolo 6. ledna zima začíná pomalu svoji vládu odevzdávat jaru. Lednu bude vládnout Buvol. Pro toto silné zvíře je absolutně zásadní rozhodovat se samostatně. Jakmile zasáhnete do jeho prostoru, velmi se rozzlobí. Takže v lednu nezasahujte do svého prostoru, jděte vpřed a dívejte se před sebe, ať si zbytečně nepoškodíte své zdraví.


Měsíc leden je též předznamenán jako období přechodu na další sezónu. Začíná období, které nám dává prostor obnovit maximum energetických zásob ledvin. Leden představuje závěr čínského roku, proto toto období považujte za podpůrné, které se pak může pozitivně projevit na prospívání těla během celého následujícího roku.


V lednu bychom měli stále podporovat orgány, které se nalézají ve středu našeho těla. V tuto dobu jsou ve velmi dobré kondici játra, takže si můžete dopřát trochu tučnější a výživnější stravu, i její větší objem.


Pokud máte problémy s játry, trpíte na migrény, snažte se pročistit v tomto období játra a nezatěžovat je emocemi. Játra pomáhá odblokovat čekanka, rukola, majoránka a oregano. Játra velmi dobře pročistíte odvarem z červené řepy či můžete využít ostropestřec.


Jak si pomoci?

  • pravidelně cvičte a protahujte si šíji a uvolňujte ramena,

  • nenechte zlost, aby Vás ovládla,

  • masírujte si prostor na noze mezi palcem a ukazováčkem, nejlépe každý večer, napomůžete tím uvolnit dráhu jater.


Přidejte do svého jídelníčku potraviny, které podpoří střed, tedy zejména slezinu a žaludek (polévky, vývary z masa, zeleniny či obilovin, brambory, batáty, mrkev, fenykl, červené a bílé zelí, kapustu, proso, polentu, hovězí maso, slunečnicové a sezamové semínko). Vyhněte se syrové zelenině, mléčným produktům a chlazeným nápojům a zmrzlině.


A kde najdeme důležité vitamíny na leden?


Šípkový čaj

Pokud šípkový čaj správně připravíme, nejenom že nás prohřeje, ale i doplní vitamin C, kterého v zimním období míváme málo.


Sušené šípky spaříme vodou, která má 60° C a necháme přes noc macerovat, aby se uvolnil vitamín C, můžeme přisladit medem.


Mrkev

Mrkev je hodnotná zelenina, hlavně díky své nasládlé chuti, ale je potřeba ji připravovat nápaditě, aby se nám nepřejedla. Hlavně pro děti je to jedna z nejhodnotnějších zelenin.

Mrkev má vysoký obsah vitamínu A a selenu. Pak obsahuje ještě vitamín D, E a K a éterické oleje. Je bohatá na vlákninu, cukr (lehce stravitelnou glukózu), lecitin, draslík, vápník, vodík, hořčík, železo, měď, fosfor, jód a kobalt. Chrání proti volným radikálům, podporuje látkovou výměnu, podporuje kvalitu vlasů, nehtů a pečuje o hezkou pleť. Zlepšuje zrak, šeroslepost, zvyšuje mužskou plodnost. Podporuje trávení, vyživuje slezinu, posiluje všechny orgány, zvlhčuje střeva a je vhodná i k protinádorovým kůrám.


Mrkvový křen

Co budeme potřebovat: 4 střední mrkve, 2 lžíce strouhaného křenu, sůl, cukr, 1 lžíci octa.

Jak na to: očištěnou mrkev jemně nakrouháme, osolíme, osladíme a okyselíme a nakonec smícháme s křenem. Podáváme k masu nebo k rybě, pečeným bramborům apod.


Mrkev na divoko

Co budeme potřebovat: ½ kg mrkve, 3 lžíce oleje, 1 cibuli, 3 kávové lžičky cukru, sůl, 1 polévkovou lžíci tymiánu, 2 ks bobkového listu.

Jak na to: očištěnou mrkev nakrájíme nebo nakrouháme na nudličky. Pak rozpustíme cukr s olejem, přidáme koření, zpěníme najemno nakrájenou cibuli a přidáme mrkev. Promícháme, stáhneme na minimum a dusíme bez podlévání tak dlouho, až cukru zhnědne na karamel. Teprve potom mrkev trochu podlijeme teplou vodou a zakryjeme a dusíme do měkka. Dochutíme a podáváme s bramborem, případně vařeným či podušeným masem.


Zelí

Zelí je bohaté na vitamin A a C, řadu vitaminů B, vápník, hořčík, draslík a železo. Vápníku má skoro stejně jako vejce, hrách nebo ředkvičky. Podporuje trávení, uvolňuje akutní bolesti, je vhodné při problémech s žaludečními a dvanácterníkovými vředy. Ovlivňuje hlavně tlusté střevo. Pokud je kvašené, tak velmi prospívá játrům a žlučníku. Kvašené není vhodné při gynekologických výtocích. Červené zelí obsahuje selen, vitamin B3, kyselinu listovou, vitamin C. Zlepšuje činnost štítné žlázy.


Salát z červeného zelí

Co budeme potřebovat: 1 malou hlávku červeného zelí (asi ½ kg), ½ l vody, 4 lžíce octa, 4 kávové lžičky cukru, 4 lžíce rozpuštěné slaniny, sůl, kmín.

Jak na to: zelí nakrouháme a dáme vařit tak, že ho zalijeme horkou vodou, aby zelí bylo ponořené, přidáme sůl, ocet, kmín a cukr. Vaříme 30 minut na nejmenší teplotě a pak odstavíme a necháme v odvaru vychladnout. Pak slijeme a necháme okapat. Mezitím slaninu nakrájíme na malé kostičky, opražíme na pánvi, aby pustila tuk, a promícháme se zelím. Můžeme podávat jako přílohu k hlavním jídlům nebo jako salát.


Česnek

Česnek se po staletí užíval nejenom v kuchyni, ale i jako prevence a lék proti různým onemocněním, včetně moru, a to již ve starověkém Řecku a Římě. Obsahuje silice s alienem (odtud jeho antibakteriální účinky), hormony, vitamíny, minerální látky a velké množství jódu. Rozproudí krevní oběh a podporuje látkovou výměnu, omlazuje a zeštíhluje. Odpradávna se používal na léčbu hemeroidů, revmatismu a astmatu při zvýšeném krevním tlaku a cholesterolu, při srdečních a střevních obtížích (nadýmání a průjmy). Považuje se za přírodní antibiotikum, ničí parazity, působí proti srážlivosti krve a má protinádorové účinky.


Křen

Křen je nejenom skvělou přílohou k masu či uzeninám, obsahuje 2x tolik vitaminu C než citróny a pročišťuje hlen z plic. Povzbuzuje činnost žaludku a střev, uvolňuje žaludeční křeče, zvyšuje krevní tlak, čistí krev, působí močopudně a je skvělí při rekonvalescenci horních cest dýchacích, velmi dobře pročišťuje hlen z plic. Má protivirové a antibakteriální účinky.


Křenový líh se používal při bolestech hlavy, třely se s ním spánky a křenové placky se přikládaly při bolestech zad a svalů.


Křenová omáčka

Co budeme potřebovat: 1 lžíci másla, 1 lžíci mouky, sůl, ¼ l smetany, 3 polévkové lžíce strouhaného křenu.

Jak na to: rozpustíme máslo, zasypeme moukou a uděláme světlou jíšku, kterou zalijeme vodou a osolíme, povaříme asi 10 minut a zahustíme smetanou a přidáme křen. Necháme přejít varem a rozmixujeme, případně dochutíme.

Co omáčkou přelijeme?

Vařený květák, brokolici, zapečený špenátový či jiný zeleninový nákyp, zapečené těstoviny se zeleninou nebo zapečené brambory se zeleninou, vařené hovězí či kuřecí maso, na hniličku uvařená vejce, která podáváme například s nastavovanou kaší.

bottom of page