top of page

Říjnu vládne věrný Pes


Je čas podpořit svoji imunitu, holdovat barevnému jídlu a chodit do podzimní přírody. Mimo úklidu domova a skříní, nezapomeňte též na úklid vaší hlavy. Vše, co není důležité, by mělo před zimou pryč, a to jak ze skříní, bytů a sklepů, tak z naší mysli.


Pes je strážce a již od nepaměti hlídal člověka a jeho majetek. Z pohledu čínského horoskopu vládne tomuto měsíci a zajišťuje obranu života a imunity v našem těle. Pejska ovládá žaludek, který řídí příjem, skladování a rozklad potravy. Společně se slezinou jsou postnatálním základem – zdrojem tvorby a přeměňování stravy na energii, která pak vyživuje krev a následně všechny orgány v těle.


Pokud je tato funkce narušena, naše póry vpustí do těla jakoukoli škodlivinu, která běží kolem nás. Póry špatně vyživeného těla totiž nemají dostatek sil, aby dokázaly škodlivině, která se pak v našem těle vyvine v nějaký tip nachlazení, přibouchnout dveře přímo před nosem.


Proto v tomto období začněte využívat potraviny, které přirozeně mají výraznou a ostrou chuť, vedou vzhůru a ven a uvolňují stagnace.


Z obilovin je to hlavně oves a rýže.

Ze zeleniny pak ta, která má bílou barvu, jako jsou pórek, jarní cibulka, cibule, bílá ředkev, křen – ten vás skvěle zbaví zahlenění, jedna kávová lžička po ránu zajistí detox našich dýchacích cest.

Z koření pak upřednostňujte syrový zázvor, česnek, pepř, nové koření, anýz, estragon, kardamon, muškát, majoránku, oregáno, hřebíček, šalvěj, pažitku, semínka hořčice a koriandru.

Z masa se hodí husa, krůta, králík a masa divokých zvířat.


Silná podzimní zeleninová polévka

Co budete potřebovat: nejdříve si připravíme zeleninový vývar z 1 cibule, ½ celeru, 1 mrkve, trochu soli, 2 bobkové listy, 4 zrníčka pepře, nať celeru nebo petržele, 1,5 l vody.

Pak budete potřebovat:

1 červená paprika, 2 stroužky česneku, 1 kompotová misky očištěné máslové dýně nakrájené na kostky, 2 brambory, 1 cibule, 1 malá cuketa, 2 jarní cibulky, 1 plechovka naložených bílých fazolí nebo 200 g vařených bílých fazolí, olej, 2 lžičky červené papriky, sůl, pepř, 1 polévková lžíce sušeného oregana, 4 lístky šalvěje, 1 lžíce mouky, ocet nebo lák od okurek, sójová omáčka na dochucení.

Jak na to:

Nejdříve omyjeme celer a petržel, rozkrájíme na větší kusy a vložíme do hrnce s vodou, neoloupanou cibuli rozčtvrtíme, přidáme nať a koření, přivedeme k varu, stáhneme a vaříme 20 minut.

Zatím si připravíme zeleninu na polévku:

Papriku omyjeme, zbavíme zrníček a nakrájíme na kostičky.

Oloupeme česnek a utřeme ho se solí.

Oloupejte jarní cibulku a nakrájejte ji na kolečka.

Máslovou dýni očistíme a nakrájíme na kostky.

Brambory oloupeme a nakrájíme na kostky.

Kořen petržele oloupeme a nakrájíme na kostky.

Cibuli oloupeme a nakrájíme najemno.

Cuketu nakrájíme na kostky.

Hotový vývar slijeme a propasírujeme zeleninu přes cedník.

V hrnci rozehřejeme olej a restujeme, až bude cibulka zlatá. Přidáme sušenou papriku, promícháme a pak přidáme papriku na kostičky a restujeme s cibulkou asi 5 minut, lehce zaprášíme moukou, asi 2 minuty restujeme a zalijeme vývarem a necháme na mírné teplotě bublat asi 10 minut.

Pak přidáme ostatní zeleninu (mimo cukety, fazolek a utřeného česneku, ty přijdou na řadu až později), zbytek vývaru a vaříme cca 10 minut, až budou brambory skoro měkké. Okyselíme a nakonec přidáme cukety a fazole, utřený česnek a společně vaříme 5 minut. Dochutíme sójovou omáčkou, případně dosolíme nebo opepříme. Pokud nepodáváte dětem, můžete přidat trochu červeného kari.


V tomto období nezapomeňte na naši velmi využívanou zeleninu, kterou je kapusta. Je velmi bohatá na vitaminy, obsahuje jak vitamíny řady B, tak vitamin C a je zásaditá. Díky tomu všeobecně prospívají slezině a žaludku.


Kapustové lívance

Co budete potřebovat: 2 vejce, 2 lžíce chia semínek, 1 středně velká kapusta, sůl, česnek.

Jak na to: očištěnou kapustu uvaříme ve slané vodě asi 10 minut (můžeme ji rozpůlit nebo rozčtvrtit).

Scedíme a necháme ji okapat a pak ji najemno pokrájíme.

Z namočených chia semínek a vajec uděláme řídké těstíčko, osolíme, přidáme utřený česnek a vmícháme najemno nasekanou kapustu.

Smažíme na lívanečníku po obou stranách. Též můžete dát péct placičky do trouby.

Můžeme jíst samotné s kvašeným nebo kysaným zelím, nakládanou červenou řepou nebo jako přílohu k masu.


Minutka z krůtích jater s mátovou omáčkou

Co budete potřebovat: 200 g krůtích jater na osobu, 1 cibule, olej, sůl, tymián, pepř.

Jak na to: cibulku oloupeme a nakrájíme na kolečka, orestujeme do zlatova a přidáme krůtí játra, která orestujeme a na konci osolíme, opepříme a posypeme tymiánem.

Podáváme s mátovou omáčkou s hranolky z celeru.

Mátová omáčka

Co budete potřebovat: na 1 porci 70 ml jablečného octa, 15 g kokosového cukru, 70 ml vody, 15 lístků máty.

Jak na to: ocet, vodu s cukrem přivedeme k varu a mícháme, dokud se cukr nerozpustí, stáhneme a necháme asi 10 minut vařit, aby omáčka zhoustla.

Mátové lístky nasekáme najemno a rozmělníme v hmoždíři. Omáčku stáhneme a vmícháme mátu, přikryjeme a necháme asi 10 minut dojít. Dochutíme a pak omáčkou polijeme krůtí játra.


Celerové hranolky

Co budete potřebovat: 1 velký celer (na dvě porce), sůl.

Jak na to: celer oloupeme a nakrájíme na asi 1 cm tlustá kolečka.

Vodu uvedeme k varu a do vroucí vody vhodíme kolečka celeru a vaříme 2 až 3 minuty.

Vyndáme, schladíme a nakrájíme hranolky.

Ty poklademe na plech a pečeme v troubě předehřáté na 220 °C asi 30 až 35 minut dozlatova.

Comments


bottom of page