top of page

Začíná listopad – pozorujte barvy podzimu v přírodě, které přináší klid a vyrovnanost


Zatímco říjnu vládl strohý Pejsek, listopad je pod vládou srdečného Vepříka, který má rád nejenom dobré bydlo, ale i papáníčko. Podobně jako v životě Psa, tak i v životě Vepře je nejdůležitějším úkolem života ochraňovat své blízké.


V listopadu stoupají hladiny hormonů a organismus likviduje nejenom nežádoucí látky, ale i kalorie. Takže pokud ještě máte pocit, že Vás trápí nějaké kilo navíc, máte před zimou poslední šanci se ho zbavit.


Zeleninový vývar zahuštěný hráškovým pyré s grilovanými plátky batáty

Co potřebujeme:

Na zeleninový vývar: misku zbytků kořenové zeleniny, 1 cibuli, 2 stroužky česneku, sůl, máslo nebo olej,

1 l vody, 1 dcl bílého vína nebo 2 polévkové lžíce nálevu z okurek.

Na hrachové pyré: 200 g žlutého hrachu, který jsme namočili den předem, 0,5 l vody, 1 kávová lžička majoránky, 2 plátky syrového zázvoru, 1 batáty, olej, sůl.

3 jarní cibulky.

Jak na to: na všechny zbytky zeleniny, které máme, přidáme rozčtvrcenou cibuli ve slupce a rozpůlený česnek a vše opražíme na trošce oleje nebo přepuštěného másla, zalijeme vodou, přidáme víno nebo nálev z okurek, přivedeme k varu, stáhneme na minimum a vaříme asi 30 minut.

Hrášek slijeme, propláchneme, s vodou přivedeme k varu, přidáme majoránku a zázvor, stáhneme na minimum a vaříme 60 minut.

Batátu omyjeme a škrabkou nakrouháme na proužky, zakapeme olejem, osolíme a orestujeme proužky na grilovací pánvi, pokud ji nemáte, tak na obyčejné pánvi a dáme si stranou na talířek.

Jarní cibulku očistíme a nakrájíme na jemná kolečka a lehce orestujeme na másle v hrnci, do kterého potom budeme přelívat zeleninový vývar.

Zeleninový vývar slijeme na orestovanou jarní cibulku.

Hráškový vývar propasírujeme do zeleninového vývaru a dobře společně promícháme, necháme přejít varem a dochutíme solí, česnekem, případně shoyu.

Polévku nalijeme do misky nebo talíře a navrch dáme grilované proužky batáty.


Poznámka: hrášek je velmi výživný, syty a podporuje činnost sleziny a žaludku. Propasírovaný je velmi jemný a mohou ho i děti nebo starší lidi.


Podzimní zeleninový hrnec s anglickou slaninou

Co potřebujeme: 4 velké brambory, ¼ dýně hokkaido, 1 bílá část pórku, 1 cibule, 2 jarní cibulky, ½ bílé ředkve, 1 petržel kořen, 20 dkg anglické slaniny, olej, sůl, rozmarýn, pepř, 2 stroužky česneku.

Na salát: 250 g kysaného zelí, 10 cm křenu, 1 cibule.

Jak na to: brambory, bílou ředkev a petržel kořen oloupeme a nakrájíme na kostičky a dáme do misky.

Pórek a jarní cibulku očistíme a nakrájíme na kolečka a dáme společně do jiné misky, než brambory. Zelenou část jarní cibulky nechte stranou.

Dýni oloupeme a nakrájíme na kostky a dáme do další misky.

Slaninu nakrájíme velmi nadrobno.

Cibuli oloupeme, nakrájíme najemno a vložíme do hrnce, kde jsme rozehřáli olej a restujeme, až bude zlatá. Přidáme slaninu a restujeme, až se slanina rozvoní.

Přidáme pórek a jarní cibulku a restujeme.

Přidáme sladkou papriku, promícháme, zasypeme moukou a zalijeme 1 l vody.

Promícháme a přidáme misku s brambory a ostatní zelenina a přivedeme k varu, osolíme, přidáme pepř a rozmarýn. Stáhneme na minimum a necháme společně vařit 5 minut. Pak promícháme a přidáme dýni a vaříme do změknutí zeleniny, asi dalších 10 minut.

Šťouchadlem rozšťoucháte zeleninu a dochuťte utřeným česnekem, případně sladkým chilli, aby zelenina byla pikantnější. Přidáme zelenou část cibulky a můžeme podávat s chlebem, rýží, pohankou dle chuti.

bottom of page